Wervelkleppen swirlflaps uitschakelen
Wervelkleppen
Wervelkleppen, vlinderkleppen of ook wel inlaat- of swirlflaps genoemd zijn een veel voorkomen probleem bij verschillende merken, wij hebben hiervoor een oplossing!
De inlaat- of wervelkleppen vervangen zijn vaak erg duur en tijdrovend. Mobile Chiptuning kan voor u deze reparatiekosten besparen. Door enkel een softwarematige aanpassing te realiseren waarbij we de werking en diagnose permanent uitschakelen! Let hierbij wel op , de kleppen moeten mechanisch nog wel kunnen bewegen, zodat de motorcomputer deze in “volledig geopende stand” kan zetten.
Swirl- of wervelkleppen zorgen theoretisch gezien voor een beter en efficiënter koppelverloop. Aan de hand van de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt er door de wervelkleppen de lengte van het inlaatsysteem bepaald. In de praktijk zal men niet of nauwelijks iets ervaren aan het karakter van de motor wanneer de werking van deze kleine vlinderkleppen worden stopgezet.
Kenmerken van defecte wervelkleppen
Problemen omtrent de wervelkleppen ontstaan regelmatig door roet- of koelvorming binnen in het spruitstuk. Hierdoor wordt er een mechanische weerstand opgebouwd, met als gevolg dat de wervelkleppen niet goed kunnen functioneren.
Tegenwoordig heeft iedere diesel last van roet- of koolvorming binnenin het spruitstuk. Dit wordt vaak veroorzaakt door de EGR klep. De EGR regelt weer de recirculatie van uitlaatgassen om NOx-gassen (Stikstofoxide) te reduceren. Doordat deze uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in gaan, gaat dit vaak gepaard met extreme roet- of koolaanslag in het spruitstuk.
Gevolg van problemen met wervelkleppen
Het gebeurt wel eens dat wervelkleppen afbreken! De afgebroken klep kan dan in de cilinder van de motor terecht komen met als gevolg ernstige motorschade! De enige oplossing is dan vervangen of reviseren van de motor. Voorkomen is beter dan genezen, zorg dat u op tijd de problemen signaleert en wees alert op onderstaande symptomen.
Symptomen van defecte wervelkleppen:
- Turbo(regeling) problemen
- Storingsmeldingen op dashboard
- Schokken/stotteren van de motor.
- Weinig vermogen beschikbaar (noodloop-programma)
- Extreem hoog brandstofverbruik
- Foutcodes in storingsgeheugen
- VAG P2015 ‘Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1’
- VAG P2009 ‘Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom’
- VAG P2010 ‘Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom’
Oplossing voor defecte wervelkleppen
Voorkom dit probleem en laat tijdig de wervelkleppen softwarematig uitschakelen. Door de werking en diagnose weg te schrijven in de software worden de problemen permanent opgelost. Uiteraard met de gebruikelijke “levenslange garantie op de software!” Vragen over prijzen, mogelijkheden of informatie, neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice; 0548-626011 of via ons contact formulier.