Volvo V70 2.4 D5
Door Stam op 29 november 2016
Zoals beloofd mijn ervaring met de chiptuning van mijn V70, 2.4 D5. Na 10.000 km rijden is het wel eens tijd.
Na heel lang getwijfeld te hebben over tuning heb ik enkele maanden geleden contact opgenomen met mobile chiptuning. Mijn twijfel lag vooral in de kilometers die mijn wagen al gelopen had, meer dan 186.000. Na overleg met Jerry een afspraak gemaakt om de tuning te doen. Ik was helaas niet bij de tuning dus daar kan ik niets over zeggen, wat ik wel kan zeggen dat de afspraken die we gemaakt hebben keurig nagekomen werden.
Het rijden: Auto trekt langer door, sneller op en reageert alerter op het gas. Het lijkt alsof ik daarvoor met een aanhanger reed. Wat ook prettig was dat de auto ook gewoon startte bij min 10. Een kennis van mij die 30 jaar ervaring heeft met diesel motoren heeft kritisch geluisterd naar de loop van de motor na de tuning en kwam tot de conclusie: niks mis mee.
Direct na de tuning viel me 1 ding op, een trilling bij volgas in het toerengebied tussen de 2000 en 2200 toeren in de 4e, 5e en 6e versnelling. Kenners zullen direct zeggen “dual mass vliegwiel”maar zo ver was ik toen nog niet. Jerry heeft me telefonisch uitgelegd wat er aan de hand was. Door slijtage van dit vliegwiel gaat het vibreren bij bepaalde toerentallen. Omdat er nu meer vermogen in de motor zit is deze slijtage wat eerder naar voren gekomen dan anders het geval was geweest. (Dit verhaal is later bevestigd door een bevriende monteur) Jerry gaf aan dat hij er wel wat aan kon doen maar dan moest ik vermogen inleveren. Hier heb ik niet voor gekozen. Ik heb geen last van het trillen nu ik weet hoe ik er mee om moet gaan. (niet onderin trappen bij de genoemde toeren)
Uitzoekwerk op internet en navragen bij monteur hebben me het volgende geleerd.
Het vliegwiel is een onderdeel dat normaal een keer vervangen moet worden zo rond de 200.000 / 240.000 km bij deze auto. je neemt dan gewoonlijk de koppeling, drukgroep enzo gelijk mee.
De tuning heeft de slijtage wat eerder aan het licht gebracht dan anders het geval zou zijn geweest.
Reparatie bij een onafhankelijke garage loopt tegen de 2000 euro inclusief BTW, hier zit ongeveer een dag werk in voor een goeie monteur (in bedrag opgenomen). Zoek je op internet naar de onderdelen dan kun je deze vinden voor rond de 700 euro inclusief.
Conclusie:
Prettig bedrijf om zaken mee te doen, vriendelijk aan de telefoon en komen afspraken na.
Rijden blijft een glimlach geven en het gevoel van de bekende d5 motoren, okee je mist het geluid van een 5 cylinder maar dat is dan ook alles.
O ja, het brandstofverbruik, ik ben de extra pk’s gaan gebruiken en dat resulteert bij mij in een ongeveer gelijk brandstofverbruik.