Hymer – 2.3 MJ

Door Bert Kuipers op 29 november 2016

Beste redactie,

Direct nadat de 2 jarige fabrieksgarantie van Fiat was afgelopen, ben ik overstag gegaan en heb ik de motor van onze camper laten tunen (integraal camper Hymer B 674 SL, met 2.3 Multi-Jet 95.5 kW/130 pk, gechiptuned door Mobile Chiptuning, Nijverdal, kosten 300 euro). Ik had me voordien uitvoerig geori�nteerd; tenslotte is onze camper een kostbare aanschaf geweest en ik wilde ten koste van alles problemen voorkomen. Ondanks de garantie van de tuner dat Fiat dit bij onderhoudsbeurten niet zou kunnen zien, vond ik het toch veiliger daar dus even mee te wachten. Je weet maar nooit …..

Ik rijd nu 2 jaar en 17.000 kilometer met deze motor en wilde nu dat ik het eerder had gedaan, ook bij onze vorige campers! Behalve de kosten, merk ik alleen maar voordelen, ik was direct onder de indruk van de verbeterde prestaties. Het vermogen is met 20 pk toegenomen (van 130 naar 150), het koppel met 90 Nm (van 320 naar 410) dat nu bovendien geleverd wordt bij 1900 toeren, in plaats van 2000 ervoor. De maximum snelheid zou 10 km zijn toegenomen, maar dat heb ik nooit getest…… Ik merkte onmiddellijk het verschil! De motor reageert directer vanuit stilstand en bij het accelereren gebeurt er nu wat! De motor heeft veel meer trekkracht onderin, waardoor deze nog soepeler loopt. Ik heb mijn rijstijl niet veranderd, waardoor de motor als het ware juist meer reserves heeft, die je aanspreekt als je ze nodig bent. Wanneer bergop wordt gereden of er in moet worden gehaald, gaat dat veel makkelijker. Door het nog gunstiger koppel kan de 6e versnelling ook meer worden gebruikt. Aanvankelijk was ik nogal sceptisch dat ik niet de 3.0 liter versie had gekocht, maar na de tuning is dat helemaal weg. De prestaties van een getunede 2.3 versie zijn te vergelijken met een niet getunede 3.0 liter! Zie hierover ook een artikel in ProMobil vorig jaar.

Of het de beloofde 5 tot 8% besparing in brandstof oplevert, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik hou me daar niet zo mee bezig, omdat de camper erg gevoelig is voor de omstandigheden waaronder je rijdt en het moeilijk is onder gelijke omstandigheden te vergelijken (wind mee/tegen, +/- belading, vlak/berg, haast/rust, snelweg/binnendoor etc.). Het gebruik ligt zo door de bank genomen op 1 op 8. Het totaal gewicht van de camper is nu 4000 kg (ik heb het C1 rijbewijs sinds vorige week, daarvoor was de TMM 3500 kg). Kortom, als er ooit nog weer een andere camper komt, wordt die zeker weer getuned!

Ik ben benieuwd of er ook negatieve ervaringen zijn over dit onderwerp. Alle verhalen over risico’s door te zwaar belaste motoren, versnellingsbakken en dergelijke heb ik in de praktijk nog nooit iemand gehoord die het echt zelf heeft meegemaakt!

Succes met jullie mooie blad, dat steeds mooier en completer wordt. Proficiat!

Met vriendelijke groet,

Bert Kuipers.

Service op locatie

Als extra service bieden wij de mogelijkheid uw auto op locatie te tunen. Ideaal voor autobedrijven , drukke ondernemers of klanten die lastig een dag vrij kunnen nemen. Mobile Chiptuning serviceauto’s zijn uitgerust met alle benodigdheden als gereedschap, diagnose apparatuur en tuning apparatuur.

 

Lees meer

Dealer worden ?

Mobile Chiptuning Nederland heeft een groot netwerk van garage bedrijven (automotive/agri) door de Benelux. Al meer dan 80 garages hebben de mogelijkheid zelf onze software te programmeren. Heeft u ook interesse om  Mobile Chiptuning dealer te worden ? Neem vrijblijvend contact op met onze klantenservice. Tel. 0548-626011

Lees meer